fredag den 12. februar 2016

Blåbærmuffins

Skønne glutenfri, mælkefri og æggefri muffins til Valentines dag. Når man gerne vil forsøde tilværelsen eller gøre lykke for den, man har kær.




lørdag den 6. februar 2016

At kæmpe sig ovenpå igen - del 2

Nu er det snart et år siden, at jeg flyttede fra min daværende kæreste, som jeg havde været sammen med i syv år. Det har været et hårdt år, som jeg bestemt ikke vil være foruden. Jeg har lært så meget om mig selv, om mine egne mekanikker og hvordan jeg skal passe på mig selv og rense mig selv, når jeg bliver for vred og ked af det.

Når man kommer så langt ud, som jeg har været i forhold til dette brud eller nærmere skilsmisse, så lærer man en del. Man lærer at være tålmodig. Man lærer at se efter de små ting og man lærer at passe endnu bedre på sig selv. Det har været mange aftener med gråd, med vrede, med pandekager og søde sager. Når ens psyke kommer derud og man går ind i en stress-tilstand, så reagerer kroppen også med at lukke ned.

Jeg var lukket ned det første halve år. Jeg opdagede slet ikke, hvad jeg egentlig gjorde ved mig selv. Jeg tabte mig rigtig meget. Prøvede at få mit liv til at fungere på den mest fornuftige måde og bare klø på. Jeg glemte at Være. Jeg glemte at gøre ingenting og bare kigge ud ad vinduet. Indtil jeg en dag i august opdagede, hvad jeg egentlig gjorde ved mig selv. Jeg opdagede, at jeg holdt mig selv spærret inde i en boble af vrede, selvhad og ignorance. Som jeg beskrev i indlægget her, havde jeg problemer med min hud og jeg følte mig langt, langt nede.  

Fra da af arbejdede jeg med mig selv. Jeg forsøgte at komme ovenpå. Og sådan noget tager lang tid. Virkelig lang tid.

Jeg opdagede også, at jeg tog mit liv for seriøst. Jeg glemte at lege og være glad for livet. Jeg glemte mit indre barn og min indre barnlige side. Derfor besluttede jeg at tage på et børneaktivitetsguidekursus i december måned. En uge fyldt med leg, følelsen af at være på og opmærksom og med i en gruppe af fantastiske unge mennesker, som tog mig ind i gruppen, som om jeg var på samme alder som dem, selvom jeg var alderspræsident og endda ældre end instruktørerne.


fredag den 5. februar 2016

Foredrag på Juelsminde bibliotek d. 9. februar 2016

Kunne du tænke dig at høre mere om glutenfri, sukkerfri og mælkefri kost?

Jeg holder foredrag på Juelsminde bibliotek på tirsdag i næste uge, d. 9. februar fra kl. 19-21. Billetter kan bestilles på biblioteket og Hedensted bibliotek senest d. 8. februar.


Jeg har masser af lækre glutenfri og mælkefri smagsprøver med, samt diverse vareprøver, som man kan kigge nærmere på.




tirsdag den 2. februar 2016

Surdejsboller - glutenfrie

Mange har spurgt efter opskrift på glutenfrie surdejsboller. Denne opskrift udviklede jeg i 2007, da jeg var helt ny i den glutenfrie bagning. Den originale opskrift med speltmel kan findes her – men speltmel er ikke glutenfrit! Det er kun for interesserede, som gerne vil prøve at lave vikingefladbrød på vikingemanér. Jeg har arbejdet som frivillig på vikingeborgen Trelleborg i mange somre siden 2004 og har derfor en god viden om vikingefladbrød (og andre vikingesager).

Her har jeg rettet opskriften til efter mine nye erfaringer. Det er egentlig lidt ligegyldigt hvilke meltyper og flager, man har hjemme. Alle flager og meltyper smager forskelligt, så det er op til dig at blande det, som du kan lide. Jeg holder mest af at bruge rismel, hirsemel og quinoamel. Hvis man vil bruge andre meltyper, kan teffmel og sorghummel foreslåes. Det er bedst at blande 3 forskellige slags glutenfri meltyper, da én slags i det hele vil blive for tungt og give en for 'ren' smag til brødet. Flere flager gør dejen lettere og mere luftig.
Bollerne her bliver lettere faste, men stadig gode og med en skøn syrlig smag, som også kan bruges til brød.
 

Vikingeboller

I Vikingetiden (år 900 – 1100) brugte man altid surdej til bagning. Under en udgravning på Trelleborg i Slagelse fandt arkæologerne en stentøjsbeholder med dejrester. Resterne blev analyseret og identificeret som honning, øl, groft rugmel og en grovere hvedeart – sikkert spelt.
Øllet får dejen til at blive sur og honningen giver sødme samt hjælper i surhedsprocessen.
Vikingerne lavede ikke boller, men fladbrød. Bollerne var faste, blev rullet ud til små flade brød, lagt direkte på et varmt bagejern i ca. 1 min på hver side og derefter spist som de var eller med honning på.
På vikingemarkeder på Trelleborg i Slagelse (omkring uge 28 og 29 hvert år) er der mulighed for at smage fladbrød i Vikingelandsbyen. Disse fladbrød er ikke glutenfrie!
 
 

Originale vikingefladbrød

I Vikingetiden (år 900 – 1100) brugte man altid surdej til bagning. Under en udgravning på Trelleborg i Slagelse fandt arkæologerne en stentøjsbeholder med dejrester. Resterne blev analyseret og identificeret som honning, øl, groft rugmel og en grovere hvedeart – sikkert spelt.

Øllet får dejen til at blive sur og honningen giver sødme samt hjælper i surhedsprocessen.

Vikingerne lavede ikke boller, men fladbrød. Bollerne var faste, blev rullet ud til små flade brød, lagt direkte på et varmt bagejern i ca. 1 min på hver side og derefter spist som de var eller med honning på.

På vikingemarkeder på Trelleborg i Slagelse (omkring uge 28 og 29 hvert år) er der mulighed for at smage fladbrød i Vikingelandsbyen.
 

søndag den 24. januar 2016

Flyvende Jacob - Svensk madtradition

Færdiggrillet kylling eller kyllingebryster, cashewnødder, sprødstegt bacon eller kalkunbacon, chilisauce, havrefløde eller anden mælkefri 'fløde' og bananer i en uovertruffen kombination.

Navnet Flyvende Jacob kommer fra rettens ophavsmand Ove Jacobsson, som arbejdede i flytrafikken.
 
Jeg kan ikke selv tage æren for at have lavet denne Flyvende Jacob, men uhm, hvor smagte den skønt!

Glutenfri giftkage (grøn kage)

Kagen smager lidt hen ad mazarinkage. Og så er den grøn (eller gul, rød eller blå) indvendig. En rigtig giftig sag.


mandag den 4. januar 2016

Glutenfri fødselsdagsboller og 'Smør'

Glutenfri, mælkefri, æggefri og sukkerfri fødselsdagsboller… kan det blive meget bedre?

Dette er en lys bolle, uden kerner, som minder meget om almindelige hvedeboller i konsistensen.

I bunden af opskriften findes også en opskrift på "smør" som kan smøres på bollerne, helt ligesom til fødselsdage med tandsmør og nybagte boller.

Lad dig ikke blive intimideret af alle de forskellige glutenfri meltyper. Hvis du ikke har alle undernævnte meltyper, så er det vigtigste bare at have to-tre forskellige meltyper og en slags stivelse. Jeg tilsætter havremel, fordi det giver en god smag til bollerne, men dette kan blot udskiftes med en anden type glutenfri mel. Havremelet gør ligeledes bollerne mere bløde og holder bedre på fugten.

torsdag den 10. december 2015

Glutenfri og mælkefri vaniljekranse

Der er rigtig mange, der har spurgt mig, om jeg har lavet vaniljekranse uden gluten og mælk. Jeg har ingen rigtige glutenfri småkager på min blog foruden nogle småkager med mandler eller chokolade og nogle med chokoladestykker i, så jeg tænkte, at jeg hellere må prøve nogle opskrifter af. Jeg har været igennem en del. Smagen skal være rigtig god, smage af vaniljekranse og have et lækkert og luftigt bid, uden at småkagen går i stykker eller føles som pulver i munden. Det er ret svært, når man ikke bruger sukker eller smør/margarine.

Denne opskrift er udviklet over et par gange. Jeg har også prøvet med bagepulver, men hjortetaksalt vinder hver gang. For en æggefri løsning foreslår jeg hørfrøskum eller chiaæg.


Melblandingen, som man kan finde herunder, virker fint til dette, fordi det indeholder tapiokamel, rismel og sorghummel. En god neutral blanding.

Se film her på Instagram.