mandag den 28. juli 2014

Ny på glutenfri? Eller har du spørgsmål?

Jeg håber med denne liste at kunne hjælpe nye og erfarne cøliakere, hvedeintolerante, glutenintolerante og glutenallergikere i deres søgen efter glutenfri produkter og spørgsmål om produkter, som det kan være svært at finde svarerne på.

Den første oversigt er over alle glutenfri produkter, der er naturlige fri for gluten.

Derefter følger mine egne erfaringer med glutenfri bagning og hvilke substitutioner man kan lave med glutenfrit mel. Desuden er der oversigter over mel på nødder, kerner og frø, samt stivelse, bindemidler, hævemidler og fibre.

Glutenfri færdigprodukter

Ingredienser til glutenfri bagning, der er naturlige fri for gluten

Observationer ved glutenfri bagning



fredag den 25. juli 2014

Gulerodskage-/bananmuffins

Disse lette og luftige muffins vakte stor glæde sidst jeg var sammen med mine veninder. De blev spist med stor nydelse, så det er en gave at kunne give opskriften videre.

Abrikoser, figner eller svesker kan erstatte dadlerne.


LowFODMAP og candidavenligt: Dadlerne kan udelades i opskriften. Kagerne bliver ikke nær så søde, men er stadig gode som mellemmåltid. Eventuelt kan Sukrin tilsættes for lidt sødme. Cashewnødderne og mandler kan udskiftes med valnødder, macadamianødder, kokosmel, frø eller kerner.
 

søndag den 22. juni 2014

Brød på pande - Naan og pandebrød

Vores ovn er gået i stykker…! Ja, suk, så jeg kan ikke lave mit glutenfrie brød eller rugbrød. Det er også en gammel ovn. Det er en Siemens ovn, der er så gammel, at jeg ikke en gang kan finde et billede af den. Den er godt brugt og nu er ovnen altså død. Heldigvis virker komfuret, så jeg kan stadig lave varm mad på pande eller i gryde.

Jeg har længe ønsket mig en ny ovn, så egentlig er jeg ikke vildt ked af, at den er gået i stykker, men det er ærgerligt, når man så ikke kan lave brød eller mad i ovnen.

Men hvad gør man så? Det er ikke fordi, at jeg ikke kan undvære brød en hel uge. Det har jeg gjort så mange gange før, at det intet problem er for mig. Men jeg bliver altid lidt stædig, når noget ikke virker. Hvordan kan man så lave brød? Hvordan kan man ellers gøre?

Så kom jeg i tanke om blinis og naan-brød.

Blinis er små pandekager, som jo egentlig kunne laves tykkere og bruges som små pandebrød?

Naan er indiske fladbrød, der bages på en varm pande.


torsdag den 12. juni 2014

Ny e-bog ude nu!

Når kreativiteten tager én om morgenen, ender det tit med en masse spændende smoothies.
Smoothies holder mig klar i hovedet og fuld af energi, uden at jeg får følelsen af at mangle noget eller hige efter andet indtil frokost.
Nogle gange har jeg dog lyst til andet end smoothies om morgenen. Derfor indeholder denne e-bog også andre muligheder til morgenmaden.
Alle smoothies er til 1 eller 2 personer, alt afhængigt af om man tilsætter proteinpulver, nødder, kerner eller olie - og selvfølgelig hvor sulten man er om morgenen.


Desuden indeholder e-bogen en masse gode råd om sunde olier (omega-3-6-9), proteinpulvere, erstatninger, tips til morgenmad og tilbehør.
 
 

Se her for indhold.

20 forskellige smoothies (både med frugt, grønnes smoothies og hyggesmoothies), 3 slags drikkeyoghurt, 7 forskellige former for "morgengrød" og almindelige grød, 5 slags morgen-abemad samt milkshake, kold og varm kakaomælk, is og flødeskum.

I alt 110 sider med gode råd, vejledning og opskrifter til kun 79 kroner.

E-bogen kan købes her på Payhip (paypal) eller her på SAXO (med dankort) sammen med alle mine andre e-bøger.

torsdag den 5. juni 2014

Vafler med hyldeblomster

Det er hyldeblomst tid. Jeg plejer at lave disse friturestegte hyldeblomster til min kæreste, men i år prøver jeg noget andet. Jeg ville gerne lave opskriften LCHF eller palæo og har i den forbindelse valgt at lave de friturestegte hyldeblomster til vafler med hyldeblomster i stedet for.

1. fordi friturestegte hyldeblomster er friturestegte og derfor ikke sunde for kroppen. Olien bliver hurtigt ødelagt. Brug kun kokosolie eller Palmin til friturestegning, da de kan tåle højere varmegrader.

2. fordi jeg ville prøve noget nyt og fik idéen da jeg vågnede i morges.

3. fordi vafler er nemme at lave og ikke kræver alverden.


fredag den 30. maj 2014

Test af mælkefri drikke fra Urtekram + konkurrence

I sidste uge fik jeg 2 hele kasser fra Urtekram, fyldt med 8 forskellige mælkefri drikke. Der var 5 af Urtekrams egne mælkefri drikke og 3 fra et firma i Belgien (Hain Celestial), som Urtekram importerer.

Jeg har lavet en video med alle 8 mælkefri drikke. Her har jeg testet de forskellige drikke i mysli og i kaffe.




Til sidst i videoen er en konkurrence, som går ud på at skrive dine erfaringer og gode tips og tricks, samt hvad der er din personlige favorit og all-round mælkefri drik. Der sættes 3 gavekurve på højkant med blandede mælkefri drikke fra Urtekram. Skriv hvad dine erfaringer er i kommentarer og jeg udtrækker en vinder i slutningen af juni måned.


Konkurrencen går fra d. 30.5.14 – 30.6.14. Konkurrencen er slut.

I videoen er også et resumé af de forskellige mælkefri drikke. Det gennemgår jeg også her:


fredag den 23. maj 2014

Nemme granolabarer

Her kommer en nem måde at lave granolabarer på. Tricket er at forme granolaerne i små chokoladeforme eller muffinforme, trykke barerne godt ned, hælde dem ud på en rist og lade dem køle helt af. Så bevarer de sprødhed, fugtighed og form. UHM!

Se video på YOUTUBE her.



onsdag den 14. maj 2014

Glutenfri "Hveder" og himmelsk Chokoladesmørepålæg

Der findes rigtig mange opskrifter på glutenfri hveder. Mange af opskrifterne er baseret på en glutenfri melblanding, som indeholder mærkelige ingredienser; methylcellulose, hydroxy-methylcellulose, hvedestivelse, E-numre med flere. Derfor besluttede jeg mig for at lave min egen melblanding, som kunne bruges til brød og boller. Bollerne jeg fik lavet i dag, blev rigtig gode, og melblandingen var god hertil, men jeg er dog ikke færdig med at finde den ultimative hjemmelavede melblanding.

Udover de glutenfri hveder vil jeg lige dele en fantastisk chokoladesmørepålægsopskrift. Jeg holdt foredrag for de snart nyuddannede helsevejledere på Hindsgavl slot et par weekender siden. Om morgenen ved morgenmaden stod der et glas chokoladesmørepålæg, som mange af de søde kursister var helt vilde med. Vi fik lov til at få opskriften og jeg vidste med det samme, at jeg ville lave denne mælke- og flødefyldte chokoladebombe til en reel mælkefri chokoladecreme. Se opskriften længere nede. MUMS!

 


søndag den 20. april 2014

Tricolore havreis

Konsistensen af havremælk er lidt fedtet/klistret, så jeg tænkte at havremælken kunne være en god base i is. Normalt har jeg gelatine eller agar agar i mine is, for at tykne dem lidt, da rismælk eller cashewmælk er tyndere end havremælk. Denne tricolore-havreis er lavet uden fortykningsmidler, men lecithin granulat fra Biosym kan tilsættes som et emulgerende/blødgørende/tyknende tilsætningsstof. Denne is kan også bruges af personer, der ikke tåler nødder.