Hvorfor skriver du om glutenfri kost?


Jeg har eksperimenteret meget med glutenfri kost, siden jeg begyndte at ændre mine madvaner for fire år siden. Glutenfri mad er en niche, som mange ikke altid kan forholde sig til.
Gluten er proteinet i diverse kornsorter, som giver brødet et ordentligt skelet. Det får ikke brødet til at hæve, men det hjælper alligevel på, at brødet bliver let og luftigt.
Hos personer, hvor gluten giver forkerte reaktioner, minder indersiden af ens tarm om en slidt asfalteret vej, hvor den normalt burde ligne en kornmark. Dette gør, at proteiner og andre næringsstoffer ikke optages optimalt.
Problemer med glutenholdige kornsorter hos personer kaldes også for glutenintolerance eller cøliaki. Det vides ikke med sikkerhed, hvor mange tilfælde, der findes i Danmark. Man regner med, at cirka 50.000 danskere har det. Der er dog desværre også den mulighed, at det kun er toppen af isbjerget, der bliver diagnosticeret. Muligvis er der mange flere.  Symptomer på cøliaki kan variere fra person til person og er meget diffuse. Oftest er der problemer med maven; øget tarmluft, mavesmerter, tynde afføringer og underernæring. Der kan også være træthed, ledsmerter, vægttab, almen tristhed og uoverkommelighed. Der findes også tilfælde, hvor personen føler sig rask og veltilpas, men hvor sygdommen senere kan bryde ud fremprovokeret af andre infektioner eller anden lav modstandsdygtighed. Sygdommen findes hos både børn og voksne.  
Nogle mennesker vælger at gå på en glutenfri diæt, fordi det også kan hjælpe på deres humør, på mavetarmsystemet og på immunsystemet. Selvom man ikke har cøliaki, kan det nogle gange være en fordel at prøve den glutenfrie diæt af. Mange oplever også at tabe sig på diæten eller generelt få et bedre velbefindende.
Årsagen til, at jeg begyndte på glutenfri kost, var, at jeg gerne selv ville erfare, hvordan det ville være ikke at spise glutenholdigt brød i tre måneder. Man kan sagtens lave glutenfrie brød og erstatte mange korntyper med ikke glutenholdige typer.  Så med meget lidt viden i bagagen, begyndte jeg at eksperimentere.
Jeg havde i forvejen ikke problemer med noget af ovenstående, men det var bare en ny oplevelse ikke at spise brød. Jeg kunne mærke en eftertragtet lethed i kroppen, så efter de tre måneder, besluttede jeg mig for at prøve flere opskrifter af og også introducere glutenholdigt brød igen. Jeg undlod dog hveden, fordi den dengang gav mig oppustet mave, men ellers prøvede jeg byg, havre, rug, emmer, spelt, enkorn, kamut og durum uden problemer. I dag bruger jeg lidt af det hele. Oplevelsen var dog guld værd for min erfaringer og viden om glutenfri kost.
Glutenholdige kornsorter: Rug, enkelte typer havre, hvede, spelt, enkorn, kamut, emmer, byg, ølandshvede, svedjerug.
Ikke glutenholdige afgrøder: Majs, ris, glutenfri havre, boghvede, quinua, hirse, amarant, tapioka, kastanjemel, sojamel, kikærtemel, mandelmel.
I starten er det svært at arbejde med glutenfrit mel. Der er jo ikke gluten i, så den lette og luftige krumme udebliver. Man kan heller ikke altid erstatte almindelig hvedemel med rismel, da brødet bliver meget tungt og får en helt anden smag og konsistens. Man kan købe færdiglavet glutenfrit mel, som blot skal efterligne glutenholdigt mel. Hvis man aldrig har arbejdet med glutenfrie brød før, så er dette værd at foretrække, for man laver dejen som normalt og bruger den samme del ”mel”.
Efterhånden bliver man dog mere vant til smagen af rismel og majsmel. Rismel er sødt og kan bruges i kager. Majsmel klistrer godt og giver farve til brødet. Det er disse to meltyper, jeg foretrækker at bruge. Derudover findes der noget, som kan holde lidt på dejen. Det er FiberHUSK. FiberHUSK er lavet af loppefrøskaller. Loppefrøskaller suger temmelig meget vand og bliver til en geleagtig masse. Denne masse holder på fugtigheden i dejen og samtidig også på formen, så skelettet i brødet bliver lidt mere holdbart. Hørfrø, der sættes i blød, giver også en geleagtig masse og kan bruges i diverse opskrifter. Jeg har efterhånden fundet en god håndfuld opskrifter, som er gennemprøvet på utallige måder. Både smagsmæssigt og konsistensmæssigt. Jeg håber, du vil tage godt imod dem og ønsker dig held og lykke med den glutenfri bagning.
Læs mere her:
http://www.coeliaki.dk/dk/information-nyheder/sygdomsbeskrivelse/
http://www.husk.dk/produkter/fiberhusk.html

Etiketter: , ,