Lækker Morgensmoothie

Lækker morgensmoothie der slår Nupo og andre proteindrikke med flere længder


Dette er en smoothie, jeg er særligt glad for. Smoothien er fyldt med sunde fedtstoffer og gode proteiner, som er nødvendige for, at vores kroppe kan fungere godt og vores muskler og celler har hvad de skal bruge af energi.
Et godt og solidt morgenmåltid bør bestå af både proteiner, fedtstoffer og kulhydrater. Proteiner, fedtstoffer og kulhydrater nedbrydes i mavetarmsystemet til små partikler, som optages af tarmen og tilføres blodet. Partiklerne føres med rundt i blodbanen, hvor de suser op til hjernen, til cellerne, til musklerne, til organerne, som alle har brug for ”føde”/energi.
Proteinerne er vigtige for vores knogler, muskler, bindevæv, immunsystem, for dannelsen af blodlegemer, antistoffer og hormoner.
Sunde fedtstoffer, som jeg også holder af at kalde cellefedt, har betydning for celler, for hjernen, for energi, for huden, håret, øjne, organer, hormoner og meget mere. Cellefedt giver en god mæthedsfornemmelse og et mere stabilt humør. Cellefedt styrker også forbrændingen og sørger for at kulhydraterne bliver brugt til energi i stedet for fedt i kroppen. Desuden styrker cellefedtstoffer immunsystemet, så især op til vinteren er det en god idé at få ekstra mange sunde fedtstoffer.
Denne smoothie holder mig klar i hovedet og fuld af energi indtil frokost, uden jeg får følelsen af at mangle noget eller hige efter andet.
 

Morgensmoothie

2 personer
3-4 dl. mælk, ris-, havre- eller soyamælk
Lidt citronsaft
4 spsk. proteinpulver* eller kværnede hørfrø og nødder
1 banan
2-3 store håndfulde frosne bær.**
3 spsk. koldpresset jomfruhørfrøolie, Standard Livets olie eller Udo’s Choice. ***
Blend alt undtagen olien til milkshakekonsistens. Lige inden smoothien serveres, hældes olien i og blendes hurtigt med på lav styrke.
Smoothien kan varieres i en uendelighed. Nogle putter også Lecithin Granulat i, fordi det er en god fosfolipid til hukommelse og hjernen (1 spsk.).
Velbekomme!

*Proteinpulver findes i forskellige afskygninger. Valleproteinpulver uden smag er at foretrække hvis man kan tåle mælk. Der findes også ærteproteinpulver og hampeproteinpulver. Risproteinpulver er meget grynet og ikke særlig appetitligt i en smoothie (synes jeg). Sojaproteinpulver er svært fordøjeligt, så det ville jeg ikke foreslå til længere perioder.
**Her kan man med fordel sagtens bruge mango/ananas, æble/pære, Jordbær/hindbær, blåbær og andet.
***Hvis pengepungen ikke rækker til Standard Livets Olie, så kan man sagtens finde en lidt billigere koldpresset jomfruhørfrøolie fra Rømer. Den er lidt mere bitter, men den giver stadig de gode fedtsyrer og når først alt alligevel er blandet sammen, så er det svært at smage olien.

Etiketter: , ,