Hveder/Spelter - aka Hvedeknopper/Speltknopper

Jeg lavede de lækreste ”Hveder” i går. Dog lavede jeg dem på speltmel i stedet for, så mon ikke et navneskift er kærkomment. Hveder = Spelter eller Speltknopper i stedet for hvedeknopper. Spelterne blev rigtig lækre og de kan sagtens bruges som krydderboller også. Opskriften er rigtig nem og bollerne bliver lette og luftige.


Hveder/Spelter

10 stk.
5 dl. vand/mælk/havremælk eller halvt vand, halvt mælk.
1 æg (jeg havde kun large æg)
7,5 gram havsalt (1 ½ tsk)
25 gram palmesukker (brun farin eller almindeligt sukker kan også bruges) (3 spsk.)
7,5 gram stødt kardemomme (3 tsk.)
25 gram blødt kokosolie eller smør
500 gram fint speltmel (man kan også bruge hvedemel) eller find den glutenfrie melblanding
½ pose tørgær
Hvis du skal lave bollerne ”her og nu” skal ingredienserne være lune: Vand/mælk, æg, havsalt, palmesukker og kardemomme blandes sammen i en skål. Speltmelet tilsættes og tørgæren hældes udover melet. Dejen æltes sammen med en ske eller på maskine. Hvis du ælter på maskine, skal dejen ikke æltes så længe. Ælt herefter kokosolie/smørret ind i dejen og lad dejen stå i skålen i to timer med film eller et viskestykke over.
Jeg lavede dejen om morgenen og lod den hæve mens jeg var på arbejde, så alle ingredienser var kolde. Dejen hævede i 8 timer og da jeg kom hjem formede jeg 10 boller af dejen.



Bollerne sættes med 1-2 centimeters mellemrum i en bradepande med høj kant, ellers flader bollerne for meget ud. Derefter sættes bollerne til hævning et lunt sted i 1 ½ time, gerne op til 3 timer. Husk viskestykket henover bollerne, så bollerne ikke tørrer ud.

Bag bollerne ved 200 grader i 15-20 minutter. Bræk en bolle af og bank under den med en flad hånd. Hvis bollen lyder hul, er den færdig.

Smager godt som de er. Bollerne kan også skæres over og ristes på en brødrister eller gøres sprøde i ovnen i 6-8 minutter ved 200 grader.
Velbekomme!


Etiketter: , ,