Yderst delikate (spelt)burgerboller

Jeg søger meget efter opskrifter på nettet. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Jeg tror også jeg snart har prøvet alle pizzabunde-, burgerbolle- og hotdogopskrifter der findes her. Hver gang jeg prøver en opskrift, gemmer jeg den og skriver om den var god, dårlig, lidt for fugtig, lidt for tør eller bare super. Jeg må ærligt indrømme at jeg er meget kræsen med opskrifterne og ofte bliver nødt til at lave om på dem, før de opfylder mine specifikke krav. Derfor er det altid lykken, når en opskrift bare fungerer fra starten.
I den nye økologiske bagebog, man kan købe for et beskedent beløb hos diverse helsekostforretninger, oplever jeg en række gode og velfungerende opskrifter. Selv når jeg bruger en anden type mel eller ikke bruger mælkeprodukter.
Opskriften her er tyvstjålet fra bagebogen, men selvfølgelig har jeg lavet den om, i forhold til mine egne krav.




Yderst delikate (spelt)burgerboller fra Kornkammeret

Giver 16 boller (12 boller hvis de skal have rigtig burgerbollestørrelse)
3 dl. lunkent vand
½ dl. olivenolie (Der står bare olie i opskriften)
1 æg
1 tsk. salt
1 pakke tørgær (eller som i opskriften 50 gram gær)
3 spsk. palmesukker (der står 3 spsk. almindeligt sukker i opskriften)
300 gram groft speltmel (der står 100 gram fuldkornshvedemel i opskriften)
300 gram sigtet speltmel (der står 500 gram hvedemel i opskriften)
1 æg til pensling
Sesamfrø til pynt
I en skål tilsættes vand, olivenolie, æg og salt. Blandes grundigt. Tilsæt de andre ingredienser og ælt til dejen er glat. Læg et fugtigt klæde eller husholdningsfilm over skålen med dejen og stil den til side på et lunt sted i 30 minutter eller mere (jeg lod den stå i 2-3 timer). Form 12 eller 16 boller og tryk dem flade på en bageplade, foret med bagepapir. Prik overfladen med en gaffel og sæt bollerne til side et lunt sted med et fugtigt viskestykke over i 40 minutter. Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med sesamfrø. Bag bollerne i ovnen ved 225 grader i ca. 10 minutter.





Bollerne her bliver virkelig luftige og vellykkede. 



Serveres med en saftig bøf, der har størrelsen med sig, samt salat, agurk og tomat, eller hvordan du nu kan lide din burger.
Velbekomme!



Etiketter: ,