14 tips til ferien

14 tips til ferien når man er på glutenfri eller mælkefri diæt/kur

1.      Lige meget hvor længe ferien varer, så er det altid en god idé at have planlagt den første del af turen. Hav altid morgenmaden med hjemmefra til de første par dage. Du ved måske ikke, hvor du skal overnatte første gang, med mindre I har fundet et hotel på vejen.
2.      Nogle billige hoteller har ikke morgenmad med i regningen og hvis den er, så er morgenmaden ofte et stykke brød og lidt frugt, eller mælkeprodukter og müesli. Glutenfri havregryn eller en glutenfri müesli er nem at medbringe på ferien. Både hvis du skal på campingferie, telttur eller charterrejse. Med i kufferten kan der også være en mælkefri drik, der ikke er åbnet. På campingferien eller teltturen kan mælken medbringes frossen. Den vil da tø op på vejen.
3.      Lav lækre kugler eller barer til de første par dage. Måske er forretningerne lukket, når I når frem og da er det vigtigt at have lidt nødder, barer, kugler, kerner, frugter og tørrede frugter i reserve. Glutenfrit brød kan medbringes og bruges på farten.
4.      I Europa og i Norden er det nemt at finde glutenfri varianter af brød. Tyskland bugner af glutenfri varianter af brød, boller, pizzabunde, crackers, muffins, pandekageblandinger med mere, så der er intet at frygte i Tyskland. De har også mælkefri varianter og masser af soyayoghurt på køl. Vælg de store supermarkeder og handl lidt ind til resten af turen. Sverige har også mange glutenfri varianter i supermarkederne og Norge er også med. Danmark er lidt bagud hvad det angår, men efterhånden findes der flere og flere muligheder. England og Australien er ligesom Danmark, så besøg en helsekostforretning eller vælg igen de store supermarkeder.
5.      Frankrig, Spanien og Italien er også forgængere for glutenfri og mælkefri kost, så det er muligt at være på campingferie og alligevel finde det, der skal bruges. Hav en lille ordbog med for det land du skal til, så det altid er muligt at slå et ord op, hvis du er i tvivl.
6.      USA er et land med mange muligheder. Der findes et hav af gluten- og mælkefri produkter. Der er endda kokosyoghurt, soyayoghurt, risyoghurt med mere. Skal du til USA behøver du ikke frygte. Sørg for at have reserveret en glutenfri eller mælkefri tallerken hos flyselskabet 1-2 uger inden afrejse. Hav alligevel brød med i tasken og ekstra barer, hvis maden ikke er kvalificeret nok. Det er ærgerligt at side 10 timer i et fly og være sulten.
7.      Sydamerika er lidt anderledes. De bruger ikke mælkeprodukter og brød på samme måde som her. Meget af deres brød er lavet af majs og quinua, bønner og linser. De har overvældende meget frugt og grønt, så slå dig løs i det i stedet for. Morgenmad og aftensmad består også af majs, bønner og linser, så du kan sagtens blive mæt. Er det lidt for specielt for dig, så følg tip 1 og 9.
8.      På hoteller med store buffeter så spis det du kan. Ofte er det muligt at få stegt et æg eller få lavet en omelet. De fleste hoteller og restauranter har intet imod at du medbringer dit eget brød. Nogle hoteller har endda soyamælk og glutenfri kager. Spørg dig for eller lær sætningen ”Jeg kan ikke tåle mælk/gluten eller lignende” udenad for det land du skal til. Tjek eventuelt Google oversæt og find ordene derigennem. Det hjælper lidt af vejen. Se også oversættelserne nederst på denne side.
9.      I Egypten, Thailand, Kina og Japan er det ikke lige så udbredt med glutenfri brød og mælkefri drikkevarer. I thailand, Kina og Japan bruger de egentlig ikke mælk i deres mad, så det er derfor nemt at tage på restauranter, medmindre du finder en dansk restaurant, så skal du nok spørge dig for. Egypten har nogle enkelte mælkefri drikkevarer, men du skal finde dem i et stort supermarked, og alligevel kan jeg ikke garantere for, at de er der. Her kan du for nemheds skyld tage et par liter med hjemmefra. De fylder så ikke i kufferten, når du skal hjem igen. Nogle hoteller i Egypten kender også til glutenfri diæter og kan lave brød til dig af fx rismel. Spørg guiden. De vil med glæde hjælpe dig.
10. Er det slet ikke muligt at få glutenfri brød eller mælkefri drik, så spis alt det andet. Der er ofte friske grønsager eller salat. Ris er også en mulighed. Vælg de retter fra, som kunne have mælk eller brød i sig. Spørg tjenerne. De vil som regel også hjælpe og giv dem lidt flere drikkepenge, hvis de har gjort et godt job. Så er muligheden der for, at den næste kunde, der har samme problem, også bliver hjulpet.
11. IS: Det er sværere med isen, for du kan aldrig vide dig sikker på, om der er mælk i sorbetis. Igen må du spørge dig for og ellers se på isen, om den ser hvidlig ud. Det er ikke altid til at se. Pop-up is med frugtsmag er det bedste bud, jeg kan give, når man er på farten og har brug for is.
12. Dessert: Spørg efter frisk frugt. I mange lande har de melon, vandmelon eller friske jordbær. Hvis der er flødeskum til, så bed om at få en dessert uden flødeskum. Spørg igen tjeneren hvis du er i tvivl. Har du fundet en glutenfri muffin eller lignende i et supermarked, så hav den med i tasken og spørg om det er ok, at du spiser den på restauranten. Hvis din kæreste får dessert, så har tjenerne som regel ikke noget imod det.
13. Har du tendens til at få dårlig mave, så sørg altid for at have en bøtte mælkesyrebakterier/probiotika med på ferien og start gerne med kapslerne en uge før feriens start. Der er også mulighed for at få andre produkter, der kan hjælpe på din fordøjelse. Spørg i helsekostbutikker, Matas eller på apoteket.
14. HUSK du er på ferie. Nyd ferien! At gå rundt og tænke i glutenfri og mælkefri hele tiden, kan ødelægge din ferie. Vær årvågen, men afslappet omkring det. Nogle gange tåler man ting bedre på ferier, fordi du har fri, er afslappet, ikke er stresset eller nyder livet med din familie.


Nedenfor er der en oversættelse af: ”Jeg kan ikke tåle mælkeprodukter såsom ost, smør, mælk, fløde, laktose, ej heller produkter eller mad som indeholder mel eller kerner fra hvede, spelt, rug, byg eller havre”

Engelsk: I am allergic to milk products like cheese, butter, milk, cream, lactose. I am also allergic to foods containing flours or grains of wheat, spelt, rye, barley and oats

Tysk: Ich vertrage keine Milchprodukte wie Käse, Butter, Milch, Sahne, Lactose und ich vertrage keine produkte die mit Weizen, Dinkel, Roggen, Gerste oder Hafer enthalten

Fransk: Je ne supporte pas les produits laitiers comme le fromage, le beurre, le lait, la crème, le lactose y je ne supporte pas les aliments qui contiennent det farines ou des grains de blé, d’épeautre, de siegle, d’orge ou d’avoine

Spansk: Tengo intolerancia a la leche y a sus derivados, los cuales son el queso, la mantequilla, la crema, la lactosa, y tengo intolerancia a los alimentos que contienen harinas o granos de trigo, espelta, centeno, cebada y avena

Italiensk: Sono allergica ai latticini come il formaggio, il burro, il latte, la crema e il lattosio e sono allergica al glutine come farina/amido di grano (frumento), spelta, segale, orzo, avena, farro, kamut e triticale


Polsk: Jestem uczulona na gluten i mleka. Nie mogę jeść żadnych produktów pochodzenia mlecznego. Nie wolno mi spożywać mleka, śmietany, masła ani sera. Ponadto mój organizm nie toleruje żadnego rodzaju zbóż ani żadnych produktów przetworzonych z ziarna pszenicy, żyta, jęczmienia lub owsa

Find flere oversættelser med gluten her:
http://www.celiactravel.com/cards/


GOD FERIE! 

 

Links til glutenfri og mælkefri ferier
http://www.glutenfriferie.dk/glutenfriferie.html

Etiketter: ,