Store Syltedag... eller Snart Halloween

Jeg synes det er hyggeligt når efteråret er på vej. Så kan jeg høste gulerødder, rødbeder og grønkål i min have. Solsikkerne er begyndt at hænge med hovedet, så snart er det tid til at få solsikkekerner.
Jeg har tørret oregano og pebermynte i min tørreovn, hvilket bevirkede at jeg fik de mest duftende krydderurter og en svag længsel efter en duftende krydderhave midt på sommeren.
Jeg gik lidt amok i køkkenet. Mest fordi jeg nyder det i fulde drag, men også fordi jeg snart skal holde Mortensaften. Mortensaften er for mig en rigtig hyggelig højtid. Det er den store middag før jul og det er nu man skal have gås eller and, for man har ikke fået for meget af det endnu.
Min svigerfar havde doneret en spand pærer og en kollega sørgede for en pose med 5 kilo æbler i. Græskaret blev købt i Irma og ærmerne blev smøget op.
To kilo æbler blev skrællet og puttet i gryde med vanilje og lidt vand til æblegrød. De stod og små simrede, mens jeg ordnede pærerne. Græskarret blev også udhulet og duften af æbleddike og vanilje fyldte køkkenet.
Syltede græskar, pærer og æblemynte-gelé blev fremstillet. Uhm!
Der var en del græskar tilbage, så jeg valgte at koge det ind, blende det og lave græskarmuffins. De blev sandelig gode.
Det udhulede græskar stod og så så trist ud, så med en kniv, formåede jeg at skære en fin heks på en kost. Nu står græskaret i gangen med lys i og de syltede varer står på altanen, hvor de står trygt og koldt.







Mynte-æblegelé

Opskrift fra Frøken Jensens Syltebog
2 store håndfulde frisk mynte (Jeg brugte schweizisk mynte)
1 kg sure æbler
½ liter vand
1 spsk. citronsaft (eller 2 tsk. citronsyre)
Ca. 400 gram agavesirup pr. liter saft (800 gram sukker pr. liter saft)
Æblerne skylles, blomst og stilk fjernes og æblerne skæres i små stykker som koges møre med vand, mynte og citronsaft (citronsyre). Det koges i ¾ time under låg. Hældes til afdrypning i en saftpose, eller et andet finmasket stof, over en skål til næste dag. Hvis du er utålmodig kan saften og pektinen presses ud ad posen, men så bliver geleen uklar.
Saften måles og bringes i kog (jeg fik det til 600 ml.). Agavesiruppen (eller sukkeret) tilsættes lidt af gangen og saften koger ved svag varme i 10-15 minutter eller til geleprøven kan tages. (Frøken Jensen er ikke særlig specifik med geleprøven, men det foregår ved at man tager en ske og dypper den i den varme væske. Skeen tages op og holdes højt over gryden. Hvis den sidste dråbe på skeen nægter at falde ned, så er geleen færdig.) Geleen hældes på små glas, der er renset med kogende vand og atamon. Først når geleen er helt kold og stiv lukkes glassene til.


Græskarmuffins

Oversat fra amerikanske Gourmet Magazine
6 dl. sigtet speltmel eller en blanding af rismel/majsmel
1 ½ tsk. bagepulver
2 ½ dl. græskarpulp (Græskar der er blevet kogt og blendet)
Lidt under en dl. olie – jeg brugte en mild olivenolie, men smør og kokosolie kan også bruges
2 store æg
En blanding af: ¼ tsk. stødt nellike, ¼ tsk. vaniljepulver, ¼ tsk. kanel, ¼ tsk. kardemomme, ¼ tsk. ingefær, ¼ tsk. allehånde (eller lidt mere kanel)
1 ¼ dl. agavesirup (2 ½ dl. sukker)
½ tsk. salt
Forvarm ovnen til 180 grader. Hav muffinformene klar.
Pisk græskarpulp, olie, æg, krydderier, agavesirup, bagepulver og salt sammen i en stor skål. Tilsæt melet indtil dejen er blød og smidig.
Fyld muffinformene ca. ¾ op. Eventuelt drys med kanel, inden de sættes i ovnen.
Bag indtil muffins er gyldenbrune i 25-30 minutter eller indtil en strikkepind, der er stukket ind i midten på en muffin, kommer ud ren og uden dej på.
Velbekomme!

Nå ja, et billede af et andet græskar med en ulv, jeg også har lavet, er selvfølgelig helt belejligt her:


Etiketter: , , , , ,