Kikærtemadpandekager/tortillas - uden æg, mælk og gluten

Til min fødselsdag havde jeg mine veninder hjemme at spise frokost. Da et par stykker af dem er vegetarer/veganere, tænkte jeg lidt over, hvad vi skulle have at spise. Nogle uger i forvejen havde jeg eksperimenteret med en varm opskrift på vegansk kød, så jeg tænkte, at det skulle være noget tortilla/taco. I stedet for tortillas med speltmel eller tortillas med rismel/majsmel, fandt jeg en opskrift med kikærtemel. De tortillas blev enormt populære, så nu vil jeg dele denne opskrift med jer.

Tortillaerne skal laves ligesom pandekager, men de holder godt sammen.
 
Der er ingen æg i.



Kikærtemadpandekager – uden æg, mælk og gluten

Giver 8 store pandekager
Ingredienser
200 g kikærtemel
80 ml olivenolie
400 ml vand
½ tsk. salt
¼ tsk. stødt koriander
2 tsk. citronsaft
1 spsk. revet citronskal
 
Varm en pande op. Hæld kikærtemelet i en skål. Lav en fordybning i midten og hæld olivenolien i. Tilsæt gradvist vandet, mens der røres rundt. Tilsæt salt, stødt koriander, citronsaft og citronskal. Rør det hele grundigt sammen. Dejen er let flydende, som meget tynd grød.
 

 

 


Tilsæt kokosolie til panden. Hæld en lille smule dej på panden. Når dejen syder, er panden klar.
Hæld dejen på panden og form en pandekage på hele overfladen. Når dejen let slipper panden, kan den vendes. Hvis man vender for hurtigt, før pandekagen er ordentlig gennembagt, vil den knække.
 

 

 

 
Placer pandekagen på et fad og læg en anden tallerken henover, så kikærtepandekagen holdes varm.


 
Server med salat, dette kødløse vegetar ”oksekød” samt salat. Eller prøv et af disse forslag.
 
Velbekomme!


Etiketter: , , , , , , , , , , , ,