Groft, glutenfrit brød

En dag, da jeg ville lave en glutenfri brød opskrift, havde jeg ikke mere majsmel tilbage. Jeg havde kastanjemel hjemme, så jeg brugte dette i stedet. Den glutenfrie opskrift havde mangler, og jeg syntes opskriften var svær at gå til, så jeg lavede den lettere tilgængelig og tilføjede flere ingredienser. Blandt andet stødt koriander, hirsemel og bagepulver. Da brødet var bagt færdigt, og jeg begyndte at skære i det, havde jeg god fornemmelse af brødets konsistens. Da jeg tog en bid, blev jeg meget overrasket. Konsistens og smag minder meget om et stykke godt koldthævet brød og kastanjemelet giver en let sødlig afrunding af smagen.

Nu med video !




Groft, glutenfrit brød



1 stort brød

Ingredienser

400 ml vand
 
100 ml kogende vand
 
3 spsk. HUSK (hele loppefrøskaller) eller 1 ½ spsk. FiberHUSK (i alt 15 gram)
 
130 gram rismel*
 
120 gram kastanjemel*
 
100 gram hirsemel*
 
1 tsk. salt
 
1 tsk. bagepulver
 
2-4 spsk. solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, hørfrø eller blandet
 
¼ tsk. stødt koriander
 
Sådan gør du:
 
Sæt ovnen på 180 grader.
 
Hæld HUSK i en skål. Bland vandet sammen, og hæld det i skålen med HUSK. Rør det rundt med en ske, og lad det stå, mens resten af ingredienserne vejes af i en skål for sig.
 
Læg et stykke bagepapir på en bageplade, eller for en 1-liters-form med bagepapir.
Hæld de tørre ingredienser i den gelerede masse, og ælt det sammen med hænderne.
 
Form dejen til en rund kugle, og sæt den på bagepladen med bagepapir eller hæld den i 1-liters-formen.
 
Bag brødet i 1 time og 20 minutter (80 minutter) ved 180 grader i almindelig ovn (ikke varmluft).
 
Lad brødet køle af, inden det skæres i skiver. Opbevar brødet i køleskabet. En tur på brødristeren, og brødet er som nybagt. Brødet kan også skæres i skiver og fryses ned med madpapir mellem skiverne.




*Majsmel, boghvedemel, quinoamel eller sojamel kan bruges i stedet. Brødet bliver dog bedst, hvis man blander 3 forskellige typer mel. Muligvis skal brødet bages lidt længere ved brug af sojamel og boghvedemel.

Velbekomme!

Etiketter: , , , , , , ,