At passe godt på sig selv i det nye år

Jeg glæder mig meget til dette nye år. Jeg har selv været gennem et par hårde måneder i slutningen af 2014 og for mit vedkommende kommer 2015 med et par nye udfordringer og forhåbentlig nye oplevelser. Jeg har været underdrejet hele december måned på grund af, at jeg har haft en del at tænke på. Min kæreste gennem 6 år og jeg har sammen valgt at gå fra hinanden. Det har været undervejs i et godt stykke tid, men det har været en svær beslutning, da vi begge holder utroligt meget af hinanden. Vi kan desværre ikke pt. give hinanden det, som vi har brug for og har derfor valgt at flytte fra hinanden. Dette har betydet for mig, at jeg skal finde et nyt sted at bo og jeg har lige skrevet kontrakt til en lejlighed til midten af februar. Det bliver en ny hverdag for mig. Derudover stoppede jeg i november måned i Natur og Trivsel, hvor jeg har været i 7 år. Min nye arbejdsplads er anderledes end min gamle arbejdsplads og der er andre udfordringer og opgaver, som jeg ser frem til i det nye år.

Alle disse ting er sket indenfor 1 måned og min krop har derfor i december valgt at være syg, næsten fra start til slut. Forkølelse og en influenzalignende tilstand i starten af december, som bare ikke ville gå helt væk. Dårlig mave og opkast fra d. 23. december og nu ondt i halsen og forkølelse, samtidig med, at man føler verden er ved at falde sammen, man aldrig bliver frisk igen og at man intet ståsted har. Det er ret hårdt, når man ikke plejer at være meget syg.

Men jeg skal give den en skalle, skal jeg, for jeg ved, at der kommer en dag i morgen og at den nye dag byder på nye projekter, nye oplevelser og ny glæde.

Jeg vedlægger lige en linje fra min yndlings Pixar tegnefilm, nemlig Ratatouille. Rotten Remy er flygtet sammen med resten af sin familie, fra det hus de har boet i. Familien er desværre flygtet en anden vej end han, så han sidder i kloakken og føler sig fortabt. Han åbner bogen fra Chef Gusteau, som i Remys verden er en helt. I Remys imaginære tanker, træder Gusteau ud af bogen og siger til Remy: If you focus on what you left behind, you will never see what lies ahead! (Hvis du fokuserer på det der ligger bag dig, får du aldrig øje på det som kommer!). Dette tilskynder Remy til at løbe opad og ud i hans nye verden, som er Paris og Gusteaus restaurant, hvor en fantastisk historie venter.

Jeg har lavet en liste over de ting, som kan være med til at hjælpe på ens immunforsvar og på at gøre sit indre stærkt og sundt, så man har mulighed for at holde det meste stress, det meste ubehagelige og det meste udfordrende i ave. En liste som jeg normalt selv følger, men som jeg har glemt at forholde mig til de sidste 2 måneder. Selvfølgelig kan man altid ryge ind i en epidemi, men hvis man følger listen, varer sygdommen forhåbentlig kun kort tid.

Godt nytår og tak for året der gik! Vi ses til et kreativt, spændende, udfordrende, til tider besværligt, oplevelsesrigt og bare fantastisk nyt år.






 

Styrk immunforsvaret ved at have en velfungerende fordøjelse.

70-80 % af vores immunforsvar er forbundet til fordøjelsessystemet. 

Immunforsvaret er en forudsætning for, at vi kan holde os raske og friske. Vi kan ikke overleve uden et immunforsvar. Hver dag indånder og indtager vi en række stoffer: Bakterier, virus, svampe, giftstoffer i luft, jord, vand og mad. Vi ville blive meget syge, hvis ikke vores krop var i stand til at skille os af med disse stoffer igen.

Immunforsvaret er tæt forbundet med både nervesystemet og hormonsystemet. Derfor betyder det også en del for immunforsvaret, om vi er i god psykisk balance. Fx bliver man nemmere syg, hvis man er stresset i en periode. Så hav så vidt mulig en rolig hverdag, hvor der ikke er alt for mange ting på programmet. Hvor der er tid til afslapning og ro.

Sådan kan fordøjelsen og dermed immunforsvaret hjælpes på vej:

1. En overvægt af gode tarmbakterier. For at have en velfungerende fordøjelse, må tarmfloraen være optimal, dvs. med overvægt af gode tarmbakterier. Tarmen indeholder hos en normal person 2 kg tarmbakterier, som er med til at hjælpe på en sund fordøjelse. Tarmbakteriernes funktion er bl.a. at forhindre indtrængning af uønskede mikroorganismer, opretholde en normal pH-værdi, sørge for optagelse af vitaminer og mineraler samt virke afgiftende. For at hjælpe kroppen på vej, kan det være en fordel at tage ekstra tilskud af tarmbakterier (også kaldet mælkesyrebakterier eller probiotika), som fx Udo’s Choice Super Adult, Lactiplus eller Bio Kult. Hvis man har været eller er på antibiotika/penicillin, hjælper det altid at tage tarmbakterier efter kuren og undervejs, forskudt fra penicillinen. Antibiotika/penicillin dræber også alle gode tarmbakterier og de fleste mennesker har derfor tilbøjelighed til at blive syge hurtigt efter en antibiotikakur.

2. Fordøjelsesenzymer fra bugspytkirtlen og galde fra leveren. Fordøjelsesenzymerne fra bugspytkirtlen og galde fra leveren sendes ud i tolvfingertarmen, som ligger lige under maven. Fordøjelsesenzymerne er med til at nedbryde kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Galde fra leveren nedbryder også fedtstoffer. Når proteiner, fedtstoffer og kulhydrater nedbrydes, bliver de til små partikler, som kroppen kan genkende og optage. Hvis der mangler fordøjelsesenzymer og galde, vil maden ikke blive nedbrudt optimalt og mange af de vigtige stoffer vil ikke blive optaget og kroppen vil mangle dem. Man kan tage Boldocynara fra Vogel  eller Cynaflora fra Mezina før hvert hovedmåltid, hvis man vil hjælpe mod oppustethed efter fede  måltider. Boldocynara og Cynaflora  er blandinger af urter, som styrker leveren og leverens galdeproduktion.

3. Det er vigtigt, at man går på toilettet 1-3 gange om dagen. Normale afføringsvaner er vigtige for en sund og stabil fordøjelse. I gennemsnittet går hver dansker på toilettet hver tredje dag! Hvilket er alt for lidt. Dette skyldes for det meste mangel på vand, mangel på fibre og mangel på motion. Dette kan dog også skyldes irritabel tyktarm, dårlig nedbrydelse af maden pga. for lidt mavesyre og fordøjelsesenzymer, overfølsomhed overfor specifikke fødevarer; fx mejeriprodukter, gluten, nødder eller soja og mangel på tarmbakterier. En normal afføring skal være nem at få ud. Den er let mørkebrun, blød i konsistensen og har en form som en banan. Man skal ikke kunne nå at læse en side i en bog eller to sider i en jumbobog, før man er færdig. Når man tørrer sig, sidder intet fast på papiret. En normal afføring lugter ikke grimt, men har en mild odør.

4. Har man for lidt mavesyre, skal man helst undgå alle former for boblevand/sodavand/vand med brus før og under måltiderne. Bruset indeholder neutraliserende stoffer, som neutraliserer mavesyren, så den ikke kan gøre sit arbejde ordentligt. Fordøjelsen starter allerede i munden og spyttet er fx med til at nedbryde kulhydrater i fødevarer. Hvis man fortynder spyttet, ødelægges nedbrydningseffekten. Drik gerne 2 dl vand med 1 spsk. citronsaft i om morgenen og evt. undervejs ved store måltider, da dette starter en fordøjelsesreaktion så snart det sure rammer tungen. Symptomer på for lidt mavesyre ligner symptomerne på for meget mavesyre og de fleste danskere får mavesyreneutraliserende midler (fx Alminox)  eller syrepumpehæmmere (ender på -prazol i indholdsstoffet). Det kan meget vel tænkes, at man har for lidt mavesyre, men at lægen spørger efter symptomer, som ved for meget mavesyre. Jo ældre man bliver, jo lavere bliver mængden af mavesyre. Har du tendens til oppustethed efter måltider og generelt har en fornemmelse af en mursten i maven, så er det givetvis for lidt mavesyre.

5. Spis masser af fibre. Fibre fås i grønsager, hele korn og frugter. Det er her størstedelen af fibrene findes i fødevarer. Fibre nedbrydes ikke, men er med til at trække affaldsstoffer og overskydende kolesterol ud af vores tarmsystem. Fibrene hjælper på at forme vores afføring og suger væske til sig, så afføringen kan blive lind og let at komme af med. Hvis man mangler fibre og vand, vil afføringen blive hård og knoldet; altså svær at komme af med og man ender med ikke at have været på toilettet i flere dage. Spis generelt rigeligt med grønsager og frugter. Lad gerne 70 % af din mad bestå af grønt i alverdens farver.

6. Drik vand! Dette kan ikke gentages for ofte. Vi drikker simpelthen for lidt vand. Meget af vores væskeindtag består af kaffe, te, sodavand og saftevand, men ikke rent vand. I denne situation er du, hvad du drikker. Væskebeholdningen hos en voksen består af 50-60 procent af den samlede kropsvægt. Der er væske både i og uden for cellerne. En voksen har en total blodmængde på ca. 5 liter blod. Halvdelen af blodet er plasma, hvoraf 90 % er vand. Plasma er med til at fordele salt, plasmaproteiner og næringsstoffer, samt transportere affaldsstoffer, med rundt, ud af og gennem kroppen. Har man ikke væske nok i kroppen, bliver blodet ikke renset godt nok. Der sker skade på nyrerne, fordi affaldsstoffer hober sig op. Lymfesystemet og vævet omkring blodbanerne ophober også affaldsstoffer, og hvis ikke man gør noget ved det og får renset ud, så sætter det sig og laver ravage. Mangler man væske, kan det give følgende problemer: Træg afføring, bleg hud, slap hud, manglende afgiftning af kroppen, irritabilitet og mangel på overskud. Drik vand forskudt fra maden, da det ellers vil fortynde mavesyren.

7. Husk at bevæge kroppen hver dag! Stå af bussen et stoppested før du plejer, løb et par gange op og ned af trappen, brug bæreposerne som vægte, og lav lidt workout på turen hjem fra supermarkedet, løb, cykl, svøm, gør yoga, pilates, zumba, sæt musik på, når du lægger tøj sammen, og lad kroppen danse med, lad dine børn eller børnebørn være med på trampolinen, sjip, hop og find dit indre legebarn frem. Man er så glad bagefter.

8. Få mellem 7-9 timers søvn hver nat. Kroppen har brug for hvile til at styrke sig selv. Er kroppen stresset og i underskud af energi, vil man hurtigere blive syg eller føle sig deprimeret.

9. Har du problemer med diarré, oppustethed, ondt i maven, irriteret tyktarm, forstoppelse eller lignende kan det vel at mærke være fordi kroppen har svært ved at nedbryde fødevarer og mangler hjælp. Husk at overfølsomhed over for fødevarer kan give problemer for mange sarte maver. Fx kan løg eller hvidløg give luft i maven hos folk med irriteret tyktarm. Har du irriteret tyktarm, foreslår jeg at du prøver at følge Low FODMAP diæten, som jeg skriver lidt om på min hjemmeside. Der findes 2 bøger på markedet om denne diæt, som giver gode resultater.

10. Hvis man har en ubalance i tarmsystemet, som fx candida (overvækst af svampe) eller dysbiose (overvækst af skadelige parasitter, bakterier eller svampe), kan det være svært at få nedbrudt føden optimalt. Dette ses ofte som ubehag efter at have spist, oppustethed, kløe i ørerne, ringen for ørerne, knopper, sukkertrang, irritation, kløe på kroppen, svamp i skeden, trøske eller arp, dårligt humør, forstyrrelse i hormonerne med mere. Her er det vigtigt at holde fuldstændigt igen med alle former for sukkerarter (sirup, farin, hvidt sukker, kokospalmesukker, Sukrin, stevia mm, slik og kager), hvidt mel, brød og brødblandinger (og evt. gluten), mejeriprodukter (alle former for mejeriprodukter: yoghurt, smør, mælk, ost, cremefraiche, ymer, fløde), dåsemad, halv- og helfabrikata, chips og snacks med mere i en periode og se, om det gør en forskel. Penicillinkure, andre former for antibiotika og bredspektrede antibiotika, Sulfametizol, Selexid, p-piller, hormoner, binyrebarkhormoner (cortison), narkose/narkotika/NSAID/stærkt smertestillende medicin, kemoterapi, tetracykliner eller lignende medicin, Cola, alkohol, kaffe, tobak og tobaksrygning, plomber i tænderne (kviksølvsforgiftning) og andre tungmetaller (fx hvis man spiser meget dåsemad), skimmelsvamp, råd eller mug i/ved vinduer og døre, vægge eller på badeværelset (check også din arbejdsplads!) kan også give problemer med candida/dysbiose.

11. Tag et godt tilskud af gode, letoptagelige vitaminer og mineraler. Fx Spektro eller Omnimin. Tag ekstra selen, zink, D-vitamin og C-vitamin, hvis kroppen let bliver syg. Tag ekstra B-vitaminer og magnesium hvis kroppen har tendens til at blive stresset, eller hvis man har svært ved at sove.

12. Tag tilskud af de sunde cellefedtstoffer omega-3 og -6. De har betydning for celler, hjernen, energi, huden, håret, øjne, organer, hormoner, humøret, nerver og meget mere. Cellefedt giver en god mæthedsfornemmelse og et mere stabilt humør. Cellefedt styrker også forbrændingen og sørger for at kulhydraterne bliver brugt til energi i stedet for fedt i kroppen. Desuden styrker cellefedtstoffer immunsystemet, så især op til vinteren er det en god idé at få ekstra mange sunde fedtstoffer.

13. For rigtig mange mennesker kan det betale sig at holde igen på mange af understående fødevarer og nydelsesmidler, for at få det bedre med kroppen, få en bedre fordøjelse og generelt styrke kroppen og styrke immunforsvaret.

Undgå helt:

Mel- og brødprodukter (i nogle tilfælde også gluten), sukker, mejeriprodukter  (i hvert fald mælkeprodukter, fløde, yoghurt og ost. Nogle kan godt bruge smør og varianter af A-38), cigaretrøg, alkohol, koffein og stimulanser, Junk food, halv- og helfabrikata


Links:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/07/05/probiotics-found-to-help-your-gut-s-immune-system.aspx
http://www.dagens.dk/sundhed/hver-tredje-dansker-har-b%C3%B8vl-med-maven-sygeplejerske-vil-bryde-med-lorte-tabu
http://www.sygeforsikring.dk/default.aspx?ID=247 - irritabel tyktarm.
http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2014/01/01/mavesyre-for-lidt-2
http://www.madforlivet.com/bloggen/514-for-lidt-mavesyre-en-overset-lidelse.html
 

Etiketter: , , ,