Low FODMAP karrygryde samt karryblanding

Det har været nogle hektiske måneder. Nu er jeg endelig flyttet og kommet ok på plads i min nye lejlighed. Der er stadig lidt rod rundt omkring, som trænger til at blive ordnet og køkkenet er ikke helt så stort som mit forrige, så jeg må sno mig lidt. Jeg har det dog skønt i min nye bolig og glæder mig meget til at være helt ovenpå igen.
Jeg har ikke skrevet så meget det sidste stykke tid, men jeg lover, at jeg snart får gang i opskriftssamlingen igen. Dog har jeg intet sejt kamera mere, så I må for en lille periode slå jer til tåls med mobilbilleder og billeder, jeg har liggende fra tidligere.

Noget af det, jeg vil dele med jer i dag er denne lækre kasse fra Årstiderne.
 
 


 
Årstiderne har lavet en ny Low FODMAP mix kasse, som jeg synes kunne være interessant at se lidt efter i sømmene. Jeg fik kassen i onsdags og jeg har allerede lavet en af opskrifterne og brugt en del frugt og grønt.
Kassen indeholder denne gang: Basmatiris, FODMAPvenlig karry (uden hvidløg), kokosmælk, sesamfrø, bananer, ananas, appelsin, druer, gulerødder, aubergine, squash, citroner, kartofler, bagekartofler, grøn hokkaido, ingefær, chili, peberfrugt, tomater, bredbladet persille, pastinakker og agurk.
 
 
 
Der er i hvert fald en del at vælge imellem. En rigtig pæn portion for 395 kr.
Man kan læse mere om kassen her.
Det er en helt fantastisk måde at få grønt og frugt, og samtidig ved man, at man må spise det hele. Det er virkelig dejligt!
Der følger et opskriftsark med, med 4 opskrifter fra Sanne Venlov til de forskellige produkter. Jeg lavede retten: Grønt i karry og kokos med brune basmatiris" i går.
Jeg fulgte opskriften, men da jeg godt kan lide smag og flotte farver, måtte jeg altså pifte retten lidt op, da den ikke smagte af noget efter min mening.

Først: Hvis du ikke har fået en karry fra årstiderne, må man lave sin egen karry, da færdiglavede karry ofte indeholder hvidløg.

Karryblanding 

Ingredienser
1 spsk. gurkemejepulver
1 spsk. knust spidskommen
1 tsk. knuste sorte peberkorn
1 tsk. malede sennepsfrø
1 tsk. fint havsalt
1 tsk. stødt ingefær


½-1 tsk. chilipulver, hvis karryen skal være stærk
Evt. kan man tilsætte ½ spsk. knuste korianderfrø og ½ tsk. revet muskatnød
Sådan gør du:
Bland det hele sammen i en bøtte med låg og opbevar karryen tørt og mørkt.
 
 

Low FODMAP karrygryde

Baseret på Low FODMAP diæt principperne
Til 2 personer og nok til madpakken dagen efter
Ingredienser
3 dl brune ris (fx basmatiris eller brune, runde ris fra fx Dr. Vogel)
6 dl vand
Havsalt
-
2-4 tsk. karryblanding (se herover)
Kokosolie til at stege i
(Evt. 400 gram kylling, kalkun eller svinekød i tern)
1 lille dåse ananas i tern i egen saft
1 dl ananassaft fra ananasdåsen
4 små eller 2 store gulerødder
2 mellemstørrelse pastinakker (kan udelades)
1 mellem squash
1 spsk. ingefær
1 dåse kokosmælk - 400 ml (fx økologisk fra Coop, Irma, Santa Maria eller Blue Dragon)
1-1½ tsk. salt
1 tsk. peber
½ tsk. stødt spidskommen
½ tsk. gurkemejepulver
Saften af ½ økologisk citron
1 spsk. arrowroot (pilerodsstivelse til at tykne saucen med)

Sådan gør du:
Skyl risene godt. Hæld ris og vand i en gryde og kog det op. Når risene koger drysses med salt og der skrues ned på svag varme. Hold øje med risene. Lad dem koge under låg i 30-35 minutter. Lad risene hvile i 5 minutter efter kogning.
Rens og skræl grønsagerne og skær dem i tern, stænger eller skiver. Lad gerne være med at skrælle squashen, da det grønne skind giver et flot blikfang.
 
 
 

 
 
Varm en gryde op. Smelt kokosolien og svits karryen hurtigt i olien. Bruges kød, svitses dette i karryen, til det er næsten gennemstegt. Hæld grønsagerne i og sautér et par minutter. hæld ananassaften i. Skræl ingefæren og riv den på et rivejern eller pres den i en (god!) hvidløgspresser. Hæld ingefæren i gryden sammen med krydderier, salt og peber.
 
 

 
 
Rør det hele sammen, til gulerødder og pastinakker er næsten møre.
Hæld halvdelen af kokosmælken i gryden sammen med ananas i tern.
Kog det op. Bland arrowroot med resten af kokosmælken, så der ingen klumper er i, og hæld det i gryderetten. Lad det hele koge op en tur og smag til med citronsaft og evt. lidt mere salt og peber.
 
 
 
 
Server med bananpuré, rørt op med lidt karry, chili og eventuelt ahornsirup, for at give retten den ekstra prik over i'et. Pas på med færdiglavede chutneys, da de indeholder mango!
Velbekomme!

Etiketter: , , , , , , , ,