At kæmpe sig ovenpå igen - del 2

Nu er det snart et år siden, at jeg flyttede fra min daværende kæreste, som jeg havde været sammen med i syv år. Det har været et hårdt år, som jeg bestemt ikke vil være foruden. Jeg har lært så meget om mig selv, om mine egne mekanikker og hvordan jeg skal passe på mig selv og rense mig selv, når jeg bliver for vred og ked af det.

Når man kommer så langt ud, som jeg har været i forhold til dette brud eller nærmere skilsmisse, så lærer man en del. Man lærer at være tålmodig. Man lærer at se efter de små ting og man lærer at passe endnu bedre på sig selv. Det har været mange aftener med gråd, med vrede, med pandekager og søde sager. Når ens psyke kommer derud og man går ind i en stress-tilstand, så reagerer kroppen også med at lukke ned.

Jeg var lukket ned det første halve år. Jeg opdagede slet ikke, hvad jeg egentlig gjorde ved mig selv. Jeg tabte mig rigtig meget. Prøvede at få mit liv til at fungere på den mest fornuftige måde og bare klø på. Jeg glemte at Være. Jeg glemte at gøre ingenting og bare kigge ud ad vinduet. Indtil jeg en dag i august opdagede, hvad jeg egentlig gjorde ved mig selv. Jeg opdagede, at jeg holdt mig selv spærret inde i en boble af vrede, selvhad og ignorance. Som jeg beskrev i indlægget her, havde jeg problemer med min hud og jeg følte mig langt, langt nede.  

Fra da af arbejdede jeg med mig selv. Jeg forsøgte at komme ovenpå. Og sådan noget tager lang tid. Virkelig lang tid.

Jeg opdagede også, at jeg tog mit liv for seriøst. Jeg glemte at lege og være glad for livet. Jeg glemte mit indre barn og min indre barnlige side. Derfor besluttede jeg at tage på et børneaktivitetsguidekursus i december måned. En uge fyldt med leg, følelsen af at være på og opmærksom og med i en gruppe af fantastiske unge mennesker, som tog mig ind i gruppen, som om jeg var på samme alder som dem, selvom jeg var alderspræsident og endda ældre end instruktørerne.






 

Uge 51 - 2015
 
Det gav mig så meget og jeg er vildt taknemmelig for den uge og får at få lov til at være den, som jeg er indeni. En rigtig barnlig og legesyg kvinde, som elsker udfordringer og at have med børn og barnlige sjæle at gøre. Det overraskede mig, at jeg havde gemt hende væk så længe. Men hun er nu dukket op og bliver omfavnet dagligt. Hun er med mig i køkkenet, når jeg hører fantastisk musik og når jeg går ture. Jeg danser med, nynner og tager ikke livet så tungt mere. Min glød er vendt tilbage og jeg nyder hvert lille sekund af min dagligdag, selvom den pt. er lidt skræmmende, da jeg stadig er i gang med at fundere over, hvor jeg er på vej hen og hvad som sker. Men et af mine mottoer er nu, at jeg overgiver mig til flowet og ser hvad tiden bringer.

23. december 2015

Den sidste måned har budt på en fuldstændig vild forvandling. Min hud har været rigtig pæn de sidste par uger. Jeg har fået min energi tilbage og jeg føler det som om, at jeg er på vej i den helt rigtige retning – helt præcist hvor det er, har jeg ingen rigtig idé om endnu, men der sker store sager indenfor de næste par måneder, tror jeg. Og noget af det kunne måske være, at jeg skal flytte. Men nu lader jeg tiden gå, som den nu en gang gør.
31. januar 2016
 
I forbindelse med den sidste måned er jeg begyndt at leve endnu mere basisk, end jeg gjorde i forvejen. Jeg sørger for, at min mad består af basiske fødevarer og af frisk vand, som gerne er ioniseret, så vandet i stedet for at være neutralt bliver basisk. Det gør underværker.  Hvis du vil vide mere om dette, kan jeg foreslå at kigge mere på Mette-Marie Lindings hjemmeside om Chanson vandioniseringsmaskiner, der, udover at ionisere vandet også renser det for bly, tungmetaller, bakterier, lugt, klor, blegemidler, parasitter, svampe, bakterier, acetone, formaldehyd og meget mere. Man kan desuden selv vælge hvilken pH, vandet skal have og derudover får man syrevand, som er exceptionelt at bruge på huden ved sår, akne, eksem, infektioner, neglesvamp, psoriasis, skæl og lignende.  

Når man lever basisk eller efter det, som man også kalder Alkaline Living, så spiser man mange flere grønsager, husker at drikke nok vand (op til 2-2½ liter dagligt og gerne ioniseret basisk vand), undgår fuldstændigt dårlige præfabrikerede madvarer og madvarer med stivelse og andet, som kroppen opfatter som sukker (mælk, hvede, sukker og sødemidler), samt at man tænker på, hvordan kroppen og psyken har det og sørger for gåture (½ times gåture dagligt er skønt), god vejrtrækning i frisk luft, træning (med træning er det ½ time hver anden dag, såsom svømning, pilates, yoga, zumba, aerobic eller høj intensitetstræning, alt efter, hvad man er til) og at undgå tankemylder. Giv dig selv kærlighed. Kram dig selv og anerkend dig selv. Det vokser man af, selvom det kan lyde lidt for højtflyvende (jeg har selv rigtig svært ved dette, så jeg ved, hvordan det er).

Desuden sørger man for dagligt at få sunde fedtsyrer som omega 3 og 6 (især omega 3), vigtige vitaminer og mineraler og eventuelle kosttilskud, hvis der er behov for dette.

Sov gerne ved 22-22.30 tiden. Det er mellem denne tid og kl. 02.00 at kvalitetssøvnen ligger, og sov gerne for åbent vindue.
 
OG - husk at lege og være god mod dig selv!
 

Tips til det basiske køkken:


Spis så meget du kan fra jord til bord. 70 % af din tallerken må gerne være fyldt med grønsager. Liste over syre/base mad

Vælg så vidt muligt økologiske fødevarer, da pesticider, pesticidrester og sprøjtegifte i konventionelle fødevarer er syredannende.

Drik grønsagssafter, grønsagssmoothies, vand eller urtete dagligt. Brug gerne en vandioniseringsmaskine til at gøre vand rent og basisk (og lettere at drikke - vandet bliver blødt og glider lettere ned).

Sæt forbruget af animalske fødevarer ned, da disse er syredannende – dette gælder både kød, æg og mejeriprodukter.
Hvis der spises animalske produkter, så vælg kød, hvor dyret har gået på græs, vælg økologi, vælg kvalitet frem for kvantitet og spis fortrinsvis kød fra fjerkræ, lam og vildt. Man kan sagtens spise stegt flæsk med persillesovs, bare man husker ekstra persille i sovsen, at spise knap så meget kød og at spise råkost eller broccoli og gulerødder til. Hvis man laver lasagne, river man ekstra squash eller gulerødder og tilsætter det til kødsovsen. Eller tilsætter revne rodfrugter til frikadellerne. For hver 100 gram kød, skal man spise 300 gram grønsager for at opveje syreeffekten fra kødet i kroppen.

Hvis man er syg, har en svampe- eller bakterieinfektion, er stresset eller hvis kroppen kæmper med inflammation, kan man prøve at spise så basisk, som overhovedet muligt.

Prøv at undgå frugt, brød, kornprodukter, ris og pasta for at blive mere basisk – medmindre det er fuldkornsprodukter og de ikke giver problemer med maven.

Undgå præfabrikerede føde- og drikkevarer med konserveringsmidler, e-numre, farvestoffer, smagsforstærkere, gær, dårlige fedtstoffer, som ikke kan tåle opvarmning (solsikkeolie, rapsolie og tidselolie), sukker, sødemidler og raffineret salt (salt som kan bruges er Himalaya salt, Kalahari salt, middelhavssalt og atlanterhavssalt).

Vær opmærksom på din psykiske side og ikke kun på kroppen: Vær obs. på tanker og følelser, kend dig selv, vær bevidst om det, som tynger dig ned, fokuser på det smukke og dejlige i livet, undgå usund stress (usund stress er stress, som varer længe, hvor lidt stress til eksamener eller inden vigtige opgaver er ok) og boost dit selvværd. Anerkend dig selv, kram dig selv og elsk dig selv.

Undgå helst nydelsesmidler som syredannende kaffe (drik helst kun én kop økologisk kaffe dagligt, og helst om eftermiddagen inden 16), underlødig chokolade, sort te (økologiske grønne og hvide teer er fine, men urteteer er bedre), alkohol, sukker, slik med tilsætningsstoffer, farver og smagstilsætninger, præfabrikeret mad, kunstige sødemidler, sodavand, sportsdrikke og frugtjuice (som fungerer fuldstændigt ligesom at drikke cola eller sodavand), energibarer, hvidt brød og hvide ris (rene fuldkornsprodukter er bedre, hvis man ingen problemer har med hverken sukkerstofferne eller glutenproteinerne i kornprodukter). Desuden skal man være opmærksom på medicin, nikotin og junkfood.






Dette opslag indeholder affiliate links.

Etiketter: , , ,